فناوری تازه بویینگ برای تولید برق از آب دریا
نوشته شده توسط : علی افشار

شرکت بویینگ امروز اعلام کرد پس از شانزده ماه تلاش موفق شده سلول های سوختی تجدیدپذیری را در اختیار نیروی دریایی ارتش آمریکا قرار دهد که قادر است انرژی را از منابع تجدیدپذیر جذب کند و بدون انتشار هیچ گونه آلودگی، برق تولید کند.

سیستم سلول سوختی اکسید جامد (SOFC) که می تواند 50 کیلووات برق تولید کند، بزرگترین نمونه از این دست است طراحی فروشگاه اینترنتی و می تواند از برق حاصل از پنل های خورشیدی و بادی برای تولید گاز هیدروژن و سپس فشرده سازی و ذخیره سازی آن استفاده کند.

وقتی به برق نیاز باشد، این سیستم به صورت سلول سوخت اکسید جامد عمل می کند و هیدروژن ذخیره شده را برای تولید برق بکار می برد.

سیستم SOFC می تواند بیش از 400 کیلووات برق تولید کند. این سیستم به عنوان بخشی از یک شبکه تولید برق در مرکز پژوهش های نظامی و مهندسی نیروی دریایی آمریکا در کالیفرنیا مورد آزمایش قرار گرفته است.

لنس تاورز، مدیر برنامه فناوری های پیشرفته بویینگ در این باره گفته: " این سیستم سلول سوختی فناوری هیجان انگیز جدیدی است که گزینه ای انعطاف پذیر، ارزان و مناسب برای محیط زیست را به منظور تولید و ذخیره سازی انرژی در اختیار مشتریان ما قرار می دهد."

سلول سوختی دستگاهی است که از انرژی شیمیایی ذخیره شده (در این مورد هیدروژن) و تبدیل آن به برق استفاده می کند. SOFC با استفاده از فرایند الکترولیز نور خورشید را برای جذب مولکول های هیدروژن آب بکار می برد. سپس می توان گاز هیدروژن را ذخیره کرد و آن را با واکنش الکتروشیمیایی برای تولید جریان برق بکار برد.

عامر سعده از اعضای این تیم تحقیقاتی اینطور می گوید: "ارتش یکی از بزرگترین مصرف کنندگان انرژی است و استفاده از SOFC می تواند بسیار مفید باشد طراحی فروشگاه اینترنتی چرا که هم بهره وری انرژی را بالا می برد و هم هزینه انتقال برق را کاهش می دهد."

این فناوری منحصر به فرد است و قادر است با یک سیستم واحد، انرژی را تولید و ذخیره کند. این سیستم با کارکرد ساده ای که دارد گزینه ای ایده آل برای مناطق و جزایر دور افتاده است، چرا که با بهره گیری از آب دریا و نور خورشید قادر به تولید گرما و برق و آب آشامیدنی است.





:: بازدید از این مطلب : 20
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 بهمن 1394 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: