پلوتونیوم منبعی برای تامین انرژی مریخ نوردان ناسا
نوشته شده توسط : علی افشار

برای نخستین بار طی سه دهه اخیر، آمریکا موفق شده به پلوتونیوم 238، ایزوتوپی که انرژی مورد نیاز مریخ نوردهای ناسا را تامین می کند دست پیدا کند.

ناسا به زودی با محدودیت سوخت برای مریخ نوردهای خود مواجه می شود طراحی فروشگاه اینترنتی و به همین دلیل، دانشمندان در آزمایشگاه ملی تنسی حجمی از رادیواکتیو را به اندازه یک توپ گلف و با وزن 50 گرم ساخته اند تا در طرح های آتی ناسا مورد استفاده قرار بگیرد.

ناسا تصمیم دارد از این سوخت در سفر آتی خود به قمر سیاره مشتری استفاده کند. این ماده می تواند دمایی معادل 232 درجه سانتی گراد تولید کند و می توان آن را در سفرهای طولانی مدت بکار برد.

جان گرانسفلد، مدیر بخش علوم این آزمایشگاه معتقد است "سیستم های انرژی رادیو ایزوتوپی ابزاری کلیدی برای به حرکت درآوردن نسل جدید فضاپیماها و کشف اسرار تازه در فضا است. تولید این ماده نویدبخش عصر تازه ای در اکتشافات در منظومه شمسی است."

این محموله سوخت، اولین محموله از پلوتونیوم 238 است که از دهه 1980 در آمریکا تولید شده است. تا پیش از این کارخانه ساوانا ریور زیر نظر وزارت انرژی آمریکا در کارولینای جنوبی این ماده را تولید می کرد.

براساس توافقی که بین ناسا و وزارت انرژی آمریکا صورت گرفته، سالانه یک و نیم کیلوگرم ایزوتوپ به مبلغ 15 میلیون دلار تولید خواهد شد. این میزان برای یک و یا احتمالا دو سفر طولانی فضایی در هر دهه کافی خواهد بود.

اولین محموله از این پلوتونیوم در حال طی کردن آزمایش های میزان خلوص و غنا است و در صورت دریافت تایید نهایی، تولید انبوه آن آغاز خواهد شد.

باب واهام، مدیر ایمنی این آزمایشگاه اعلام کرده: "پس از تکمیل فرایند ساخت، کشور ما به قابلیت تولید سیستم های انرژی رادیو ایزوتوپی برای انجام ماموریت های طولانی فضایی مجهز خواهد شد."طراحی فروشگاه اینترنتی





:: بازدید از این مطلب : 15
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 6 دی 1394 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: