ارتش آمریکا تا 5 سال آینده به بمب های لیزری مجهز می شود
نوشته شده توسط : علی افشار

ابداع سلاح باعث شد انسان پا به عصر تازه ای بگذارد، و پس از گذشت سال ها، اختراع هواپیماهای جنگی انقلابی دوباره را رقم زد. حالا کارشناسان بر این باور هستند که عصر جدید دیگری در حال شکل گیری است که در آن سلاح های مبتنی بر انرژی، از جمله لیزر، جایگاه خود را پیدا خواهند کرد.

آزمایشگاه تحقیقات نیروی هوایی آمریکا یا AFRL اعلام کرده در حال بررسی روش های بکارگیری سلاح های لیزری در جنگنده های این کشور تا سال 2020 میلادی است.

کلی هامت، از مهندسین ارشد بخش انرژی در AFRL معتقد است طراحی فروشگاه اینترنتی "سلاح های لیزری نقطه عطفی در تاریخ آمریکا خواهند بود. شاهد تکامل روز افزون فناوری تا جایی هستیم که بالاخره بتوان آن را در جنگنده ها استفاده کرد."

سال ها است که هواپیماهای نظامی پهن پیکر به این فناوری مجهز هستند، ولی چالش پیش روی مهندسین کاهش ابعاد آن و همچنین ارتقای دقت و قدرت آن به منظور استفاده در جت های جنگنده است. نیروی گرانش زمین و لرزش هایی که در سرعت های مافوق صوت ایجاد می شوند این کار را دشوار می سازند. به عقیده هامت، همه این موانع طی 5 سال آینده برطرف خواهند شد.


AFRL پروژه دیگری نیز در دست دارد که بیشتر شبیه فیلم های علمی تخیلی است که می توان نام آن را دیوار دفاعی لیزری نامید.

طرز کار این سیستم به این صورت است: حبابی 360 درجه از جنس لیزر دور همه جنگنده های آمریکایی را احاطه خواهد کرد. این حباب هر چیزی که به جنگنده نزدیک شود را نابود می کند، از موشک گرفته تا سایر جنگنده ها.

ژنرال هربرت هاوک کارلیزل از فرماندهان نیروی هوایی این کشور اعلام کرده از جنگنده اف-15 ایگل برای انجام آزمایش های بمب لیزری استفاده خواهد شد و ابراز امیدواری کرده مدل آزمایشی این جنگنده طی یک تا دو سال آینده آماده شود.

بمب های لیزری به زبان ساده به این شکل عمل می کنند: پرتوهای فوق العاده متمرکزی از نور را روی هدف می تابانند، آنها را به چنان دمای بالایی می رسانند که می سوزند و یا شعله ور می شوند و در نهایت از بین می روند. هامت گفته جنگنده های این کشور به نوعی از لیزر با نام وضعیت ثابت – که پرتوهای لیزر را با وارد کردن انرژی به ماده جامد کریستالی ایجاد می کند - مجهز خواهند شد.

همه مقامات نظامی آمریکا بر تدافعی بودن این فناوری تأکید دارند. آنطور که سپهبد هایث هولد گفته، هواپیماهای C-130 آمریکا تا سال 2020 به این فناوری مجهز خواهند شد تا منطقه ای ایمن برای انتقال مهمات و تجهیزات را فراهم کنند. سلاح های لیزری تهدیدهای احتمالی را از بین می برند و زیرساخت های دشمن مانند برج های مخابراتی را از کار می اندازند.

هنگام شلیک با سلاح های لیزری، الکتریسیته در واقع به عنوان مهمات عمل می کند. تا هنگامی که هواپیما سوخت داشته باشد، سلاح های لیزری آن نیز قابل استفاده خواهند بود.

آزمایشگاه AFRL که در پایگاه هوایی کرتلند در نیومکزیکو مستقر است یک سوم از بودجه 150 میلیون دلاری سالانه خود را صرف توسعه فناوری سلاح های لیزری می کند و هامت گفته تیم او بودجه کافی برای محقق کردن هدف خود تا سال 2020 را در اختیار دارد.

هامت همچنین درباره مجهز کردن پهپادهای نطامی آمریکا به این فناوری نیز گفته "قطعأ در این زمینه هم فعالیت داریم."طراحی فروشگاه اینترنتی




:: بازدید از این مطلب : 14
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 دی 1394 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: