ماهواره های ناسا آتش سوزی های جنگلی را زیر نظر می گیرند
نوشته شده توسط : علی افشار

پژوهشگاه نیروی محرکه ناسا با همکاری شرکت Quadra Pi R2E مستقر در سن فرانسیسکو قصد دارد ناوگانی از ماهواره ها را در جو زمین مستقر کند که قادر هستند آتش سوزی های طبیعی جنگل ها را تشخیص دهند.

این سیستم که فایر استت (FireStat) نام دارد، از دویست حسگر حرارتی با قابلیت تصویربرداری مادون قرمز تشکیل شده که روی این ماهواره ها نصب می شوند و می توانند بر جنگل ها نظارت کنند و در کوتاه ترین زمان آتش سوزی را تشخیص دهند.

فایر استت قادر خواهد بود آتش سوزی هایی با وسعت حداقل 10 متر را پس از 10 دقیقه از آغاز سانحه شناسایی کند. این سیستم سپس ظرف مدت سه دقیقه این سانحه را به نزدیک ترین پایگاه آتش نشانی اطلاع رسانی خواهد کرد. از آنجایی که آتش سوزی های جنگلی به سرعت گسترش می یابند، این سیستم کمک شایانی به جلوگیری از سرایت آتش به مناطق مجاور خواهد کرد.

این سیستم ماهواره ای همچنین قادر خواهد بود تصاویری با تفکیک پذیری پایین را از محل بروز آتش سوزی در هر دقیقه ارسال کند تا امکان ارزیابی دقیق شرایط برای تیم های امدادی فراهم شود. تیم های آتش نشانی برای افزایش سرعت عمل خود نیاز دارند که محل دقیق سانحه را بدانند، که این نیز توسط این سیستم فراهم می شود. فایر استت طول و عرض جغرافیایی محل شروع آتش سوزی را در اختیار گروه های امدادی قرار خواهد داد.

اکثر آتش سوزی ها در دقایق نخست توسط گزارش های مردمی شناسایی می شوند، ولی گاهی اینطور نیست و تأخیر در اعزام نیروهای آتش نشانی موجب گسترش حریق می شود که هزینه های جبران ناپذیری را به دنبال دارد. آنطور که رابرت استال، از اعضای تیم طراحی فایر استت اعلام کرده، این سیستم کل کره زمین را پوشش خواهد داد.

ناسا اعلام کرده این سیستم ماهواره ای در کنار ماهواره ها و پهپادهایی که در حال حاضر مشغول رصد کردن زمین هستند فعالیت خواهد کرد. از میان این ماهواره ها می توان به Terra اشاره کرد، که از فناوری تصویربرداری رادیومتر طیفی برای شناسایی آتش سوزی ها استفاده می کند.

مراحل آزمایشی این ماهواره ها از سال 2017 آغاز می شود و انتظار می رود از ژوئن 2018 آغاز به کار کنند.طراحی فروشگاه اینترنتی




:: بازدید از این مطلب : 11
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 2 آذر 1394 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: