عینک های مدرن، تنبلی چشم کودکان را درمان می کنند
نوشته شده توسط : علی افشار

۲ تا ۳ درصد از کودکان، به تنبلی چشم (Ambliopia) مبتلا می‌شوند که روش‌های خیلی زیادی برای درمان آن وجود ندارد. مشخصه این بیماری، ضعف بینایی به علت ضعیف شدن سیگنال‌های عصبی بین چشم و مغز بوده و درمان‌های رایج کنونی شامل استفاده از قطره چشمی و بستن چشم مبتلا، با چشم بند، در ساعاتی از روز است. استفاده از چشم بند می‌تواند موجب استرس کودکان، گوشه‌گیری آنها و جدا شدن از جمع دوستان شود.

به گفته وبسایت رسمی سازمان چشم پزشکی کودکان آمریکا (aapos): «بستن یکی از چشم‌های کودکان مبتلا، در ساعات مدرسه به کلاس فرصتی می‌دهد تا درس‌های ارزشمندی در مورد پذیرش تفاوت‌های بین کودکان یاد بگیرند» اما بسیاری از کودکان، استفاده از چشم‌بند را نمی‌پذیرند و این روش درمان بی‌نتیجه می‌ماند.

با توجه به آنچه گفتیم، محققان، نوعی عینک با تکنولوژی پیشرفته را ابداع کرده‌اند که Amblyz نام دارد و هدف آن درمان عارضه تنبلی چشم است و نتایج موفق اولین استفاده‌های آزمایشی از این عینک، ابتدای همین هفته، در همایش دوره‌ای آکادمی چشم‌ پزشکی آمریکا اعلام شد.

لنزهای Amblyz، از صفحات LCD قابل برنامه ریزی ساخته شده‌اند و اگر پزشک، مثلا استفاده روزانه به مدت ۲ ساعت را تجویز کند، لنز طرف چشم دچار تنبلی، در طول این ۲ ساعت، هر ۳۰ ثانیه یک بار به مدت چند ثانیه تیره می‌شود و نقش چشم ‌بند را ایفا می‌کند و از آنجایی که کودکان مبتلا به تنبلی چشم، مشکلاتی مانند آستیگماتیسم و نزدیک بینی هم دارند؛ این عینک در ساعاتی که به عنوان چشم بند عمل نمی‌کند سایر مشکلات را رفع می‌کند.

در این مطالعه، تاثیر استفاده از Amblyz و چشم بند‌های معمولی بر ۳۳ کودک با سنین ۳ تا ۸ سال مبتلا به تنبلی چشم متوسط مورد مقایسه قرار گرفت. در یک دوره سه ماهه، یک گروه از کودکان، روزانه ۲ ساعت از چشم بند و گروه دیگر روزانه ۴ ساعت از Amblyz استفاده کردند و در پایان این دوره آزمایشی، هر دو گروه به یک اندازه بهبود یافته بودند و روش درمان اهمیتی در نتایج به دست آمده نداشت؛ اما به طور کلی کودکان می‌توانستند به صورت میانگین، از علایم جدول سنجش بینایی، ۲ سطر بیشتر را نسبت به زمان پیش از درمان بخوانند.

Amblyz تنها پروژه‌ای نیست که یک روش ابتکاری برای درمان تنبلی چشم را جستجو می‌کند؛ در سالیان اخیر چندین گروه تحقیقاتی بازی‌های ویدیویی بخصوصی را ساخته‌اند که می‌تواند به درمان این عارضه کمک کند، اما این عینک یک تفاوت عمده با آنها دارد، چون سازمان غذا و داروی ایالات متحده آن را به عنوان یک وسیله پزشکی تایید کرده است.

قیمت ۴۵۰ دلاری هر دستگاه Amblyz، از قدرت خرید بسیاری از خانواده‌ها بالاتر است؛ بنابراین تا زمانی که قیمت آن به اندازه کافی ارزان شود، چشم بندهای کنونی همچنان مورد استفاده قرار خواهند گرفت.طراحی فروشگاه اینترنتی





:: بازدید از این مطلب : 17
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 27 آبان 1394 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: