استفاده از شوک الکتریکی در درمان زخم ها و جراحات
نوشته شده توسط : علی افشار

براساس تحقیقات جدید، در آینده نه چندان دور علاوه بر کاربرد باند و مواد ضدعفونی کننده، از شوک الکتریکی هم برای تسریع فرایند بهبود زخم ها و شکاف های روی بدن بهره گرفته خواهد شد.

طبق تحقیقی که روی چهل فرد داوطلب با زخم های یکسان انجام گرفت، روشن شد طراحی سایت که تحریک الکتریکی نقش قابل توجهی در سرعت بخشیدن به فرایند بهبود جراحات و آسیب دیدگی های پوستی دارد.

پژوهشگران شرکت کننده در این تحقیق امید دارند که بتوانند با اطلاع از این مساله وسایل، و مواد ضدعفونی کننده تازه ای را بسازند و از آنها برای درمان زخم های حاصل از جراحی، آسیب دیدگی های ورزشی و دیگر جراحات پوستی بهره بگیرند.

برای انجام این پژوهش دو جراحت مشابه روی هر یک از بازوهای افراد مشارکت کننده ایجاد شد و دانشمندان اجازه دادند که زخم یکی از بازوها به صورت عادی بهبود پیدا کند و به جراحت دیگر شوک های الکتریکی کوچکی را ظرف دو هفته و طی چهار مرتبه وارد نمودند.

پالس های الکتریکی در اصل باعث تحریک فرایندی به نام angiogenesis می شوند که آن نیز شکل گیری رگ های خونی بیشتر و افزایش یافتن جریان خون در ناحیه آسیب دیده را در پی دارد.

ناگفته نماند زخم هایی که تحت درمان شوک الکتریکی قرار گرفتند سطح، حجم، قطر و عمق به مراتب کم تری نسبت به زخم بازوی دیگر افراد داوطلب داشتند، با این همه زودتر از حد نرمال خوب شدند.

تیم پژوهشگران دانشگاه منچستر که این تحقیق را انجام داده حالا با شرکتی به نام Oxford BioElectronics وارد همکاری شده و قرار است که با همراهی هم یک پروژه ۵ ساله را کلید بزنند و این تکنولوژی را توسعه دهند و از طریق آن، همین نتیجه را در درمان های بالینی دنیای حقیقی دریافت نمایند. گفته می شود که این تکنیک می تواند نحوه مدیریت و بهبود زخم ها را به کلی متحول نماید.

در این تصویر می توانید زخمی که در معرض شوک الکتریکی قرار گرفته (در سمت راست) و زخمی که به صورت طبیعی بهبود یافته رژیم لاغری را پس از یک دوره ۱۰ روزه مشاهده نمایید.

آینده درمان جراحات بسیار روشن به نظر می رسد و دانشمندان در کنار این تکنولوژی روی درمان های مبتنی بر نانو ذرات، ساخت پوست مصنوعی و گچ سیلیکونی (برای درمان شکستگی ها) هم کار می کنند.

از همین رو پیش بینی می شود که در آینده نه چندان دور، روش های درمانی تازه ای به حوزه پزشکی وارد شوند و شاید در آن زمان، زخم های مزمن (جراحاتی که برای مدت بیش از شش هفته باز می مانند) به گذشته ها مربوط شود.





:: بازدید از این مطلب : 41
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 4 خرداد 1394 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: